تعاریف استراتژی.پایان نامه درباره راهبرد فرهنگی

دانلود پایان نامه

تعاریف استراتژی

تعاریف سنتی استراتژی که از ادبیات نظامی یا تجاری سرچشمه گرفته متفاوت مي‌باشد. تعریف استراتژی را از پنج دیدگاه مي‌توان مطرح ساخت که عبارتند از (مینزبرگ، 1988):

  • استراتژی به عنوان طرح[1]
  • استراتژی به عنوان نیرنگ[2]
  • استراتژی به عنوان الگو[3]
  • استراتژی به عنوان موقعیت[4]
  • استراتژی به عنوان نگرش[5]

شایان ذکر است واژه استراتژی در طول سالیان دراز، براساس دیدگاه‌ها وتئوری­های مختلف مدیریت و برنامه‌ريزي به طرق مختلفی تعریف و تفسیر شده و مورد استفاده قرار گرفته است.

استراتژی به عنوان طرح

عبارت از نوعی کارآگاهانه و یا مجموعه‌اي از رهنمودها است که برای مقابله با وضعیت و یا رخدادی خاص در آینده پیش­بینی مي‌شود.

استراتژی به عنوان نیرنگ

علاقمندان به این تعریف معتقدند که استراتژی ضمن اینکه مفاهیم مطرح در تعریف قبل را دارا مي‌باشد، دارای ویژگی خاص است که منجر به نیرنگ و مانوری زیرکانه در مقابل رقبا مي‌شود.

استراتژی به عنوان الگو

براساس این تعریف به دنبال توسعه استراتژی که مي‌تواند هم به صورت طرح و یا نیرنگ باشد، مهمترین گام محقق سازی استراتژیها است. لذا در این تعریف استراتژی الگویی در جریان تصمیمها است.

استراتژی به عنوان موقعیت

چهارمین تعریف این است که استراتژی یک موقعیت است، خصوصاً وسیله‌اي برای قرار دادن سازمان در جایی که نظریه پردازان سازمانی مایلند آن را «محیط» بنامند. براساس دیدگاه برخی صاحب نظران، استراتژی با این تعریف به یک نیروی میانجی یا هماهنگ کننده بین سازمان و محیطش، یا به عبارتی، بین موقعیت درونی و بیرونی تبدیل مي‌شود.

استراتژی به عنوان نگرش

تعریف چهارم استراتژی (موقعیت) سعی دارد محلی را برای سازمان در محیط خارج آن بیابد و موقعیت آن را مستحکم کند، در حالی که تعریف پنجم (نگرش) به درون سازمان مي‌نگرد.

[1] – plan

[2] – ploy

[3] – .pattern

[4]– .position

[5]– perspective

دانلود پایان نامه