مزایای شناسایی از طریق امواج رادیویی

دانلود پایان نامه

مزایای شناسایی از طریق امواج رادیویی

2-8-1-مزیت­های مستقیم:

مجموعه داده­های دقیق و کامل و استفاده بهتر از زمان کارمندان، علاوه بر این، معیارهای امنیتی را می­توان از طریق استفاده از طریق امواج رادیویی تقویت کرد( Mullen, n.d).

2-8-2-مزیت­های غیرمستقیم:

احتمال و امکان شناسایی خودکار و ردیابی اقلام ، کاهش زیاد هزینه­ها و زمان مورد نیاز برای مدیریت موجودی را ایجاد می­کنند. به طور خلاصه کاربردهای ساخته شده پیرامون این تکنولوژی می­توانند مزایای استراتژیکی و عملیاتی را برای سازمان­های استفاده­کننده ارائه کنند(,2009 charupa) کنترل فرایندهای غیرقابل رویت و امنیت و یکپارچگی نیز از مزایای جانبی این تکنولوژی به شمار می­آید( مدیری، شیرافکن، 1389).

افزایش دقت در پیش­بینی

مدیریت و کاهش موجودی

قابلیت ردیابی

همکاری

انبارداری و توزیع

مدیریت دارایی

مدیریت رابطه با مشتری (,2009 Charupa)

2-9-مشکلات و چالش­های شناسایی از طریق امواج رادیویی

ممکن است چالش­های موجود، مبارزه­ای در برابر رواج عمومی و کاربرد قابل­قبول و جهانی بارکد باشد. شرکت­های زیادی از این تکنولوژی راضی هستند و تغییرات در سازمان برای راه­اندازی سیستم­های RFID سخت و مشکل است مثلا راه­اندازی RFID در فروشگاه­ها. هزینه­های سرمایه­گذاری بالا هستند و فوت­و فن­ها به تخصص در مسائل تکنیکی نیاز دارند. این سنجش به رویارویی با وفاداری و صداقت، همکاری و بازخورد از سوی عرضه­کنندگان، شخص ثالث و مشتریان نیاز دارد.

2-9-1-تطابق تکنولوژی

یک مانع اصلی تنظیم یا تجمع تکنولوژی جدید برای تعویض سیستم قدیمی برحسب سیستم­های تجاری انبار داده­ها است. تنطیمات معینی در تطابق فناوری اطلاعات باید سازمان­دهی شوند تا تمام بازیگران را در زنجیره عرضه متناسب سازد و به موجودی واقعی نزدیک شود.

2-9-2-هزینه­های سرمایه­گذاری

مانع دیگر ، نیاز برای ثبت یا اعمال برای کدهای شناسایی است . در ایالات متحده ، یک دفتر ثبت برای ثبت کد محصول الکترونیکی [1] مورد نیاز است این هزینه برابر با 200000 دلار است. هزینه­های RFID ، مسئله اصلی است و هزینه­های پیاده­سازی به سرعت بالا می­رود.

2-9-3-چالش­های مرسوم و کلی

برای کاربران ابتدایی اروپایی، مشکلات زنجیره عرضه با قابلیت دسترسی درون قفسه­ای در فروشگاه­ها، گزارشات خدمات ضعیف به مشتریان از شرکت­های تولیدی و تدارکاتی و میزان بالای موجودی در انبارها وجود داشت. با افزایش کلی­سازی در فرایندها، استخدام افراد خارجی و تدارکات، نیاز برای ایجاد رقابت در یک زنجیره عرضه، عامل تعیین­کننده برای استفاده از تکنولوژی  RFIDاست.

 

 

2-9-3-مسائل زیست­محیطی

عامل دیگر کندکننده آمادگی این است که تگ­هایی با هزینه پایین در سطح مطلوبی کارا نیستند و بیان می­کنند که خطاهایی در خواندن­های اشتباه و یا عدم­خواندن وجود دارد. مسائل زیست­محیطی نظیر تداخل­های رادیویی مسئله دیگری است. برخی از تراشه­ها را نمی­توان در محصولات استفاده نمود خصوصا برای مواد غذایی به علت مشخصه­های زیست محیطی نظیر محیط سرد. تداخل امواج رادیویی نظیر فلز یا سیالات، یک مشکل است و شرکت­های زیادی از این مواد در مرحله تولید خود استفاده می­کنند.

2-9-4-اهمیت سهامداران

موانع مربوط به این تکنولوژی در حالت­های تجاری و مقیاس­های کلی وجود دارند. چون RFID نوعی سرمایه­گذاری است. ارزیابی­هایی برای اطمینان از این مسئله مورد نیاز است که سهامداران و مشتریان به خوبی مطلع شوند و با تکنولوژی آشنا شوند. آشکاری و شفافیت در کارهای تجاری برای کمک به اهداف، اساسی است.

2-9-5-مسائل مشتری

چالش­های موجود در RFID شامل مسائل مشتری می­باشند چون تگ­ها را می­توان به محض دزدی در فروشگاه ، نظارت و بررسی نمود. علی رغم استانداردهای قانونی و اخلاقی ایجاد شده در آمریکا و اروپا ، این مسئله هنوز دارای اهمیت است چون خطوط به طور دقیق نشان­داده نشده­اند. عرضه­کنندگان خواهان پیاده­سازی تگ در بسته­بندی­ها می­باشند در حالی که مشتریان نگران ریسک­های نظارت با مصرف محصول می­باشند.

اثر اجتماعی واکنش­های مشتریان باعث شده است تا سهامداران پیاده­سازی این تکنولوژی را به علت نظرات مشتریان کنسل کنند. بهترین روش برای مبارزه با این مسئله، کوشش و تلاش برای آموزش مشتریان است. بنابراین تگ­ها می­توانند تنها برای چندین فوت دورتر قابل خواندن باشند و آنها نمی­توانند در همه جا قابل ردیابی باشند(Charupa,2009).

2-9-6-قیمت بالا

با وجود پیشرفت­های علمی و فنی صورت گرفته، قیمت برچسب­های غیرفعال در تعداد بالا درحدود 35 تا 45 سنت و در تعداد پایین حدود 80 سنت و در مورد برچسب­های فعال حدود 85 سنت است. متاسفانه این قیمت­ها حدود 5 تا 10 سنت بالاتر از آستانه مقرون به صرفه بودن این برچسب­ها برای کاربردهای مختلف هستند.

2-9-7-تداخل

تداخل به دو صورت اتفاق می­افتد:

  • تداخل قرائت­گرها : زمانی اتفاق می­افتد که سیگنال­های ارسال شده از چند دستگاه قرائت­گر تداخل پیدا می­کنند.
  • تداخل برچسب­ها: زمانی اتفاق می­افتد که تعداد برچسب های بسیار زیادی در فضای کوچکی وجود داشته باشند.

2-9-8-مسئله ایمنی

اکثر برچس­های رادیوشناسه حتی پس از خرید و خروج از فروشگاه فعال هستند. در نتیجه اطلاعات آنها می­تواند توسط دستگاه­های قرائت­گر خوانده شود. بنابراین احتمال سرقت کالاها افزایش می­یابد. علاوه بر این بسیاری از سازمان­ها به هنگام خرید مشتری اطلاعاتی را درباره مشتری ( از جمله شماره کارت اعتباری ، آدرس، نام و…) به برچسب رادیوشناسه کالاها منتقل می­کنند تا لیستی از مشخصات مشتریان خود داشته باشند، که این امر اطلاعات محرمانه مشتریان را به خطر می­اندازد. موضوع امنیت زمانی بیشتر به چشم می­خورد که به کاربردهای رادیوشناسه در پزشکی توجه کنید.

2-9-9-مشکلات اجتماعی

بر اثر پیشرفت­های اخیر تکنولوژی در بسیاری از مناطق دنیا از جمله فرانسه، هلند، نروژ و … فناوری رادیوشناسه برای تشخیص هویت افراد استفاده می­شود. این امر به عقیده بسیاری از افراد نامطلوب است زیرا شخصیت اجتماعی و انسانی آنها را زیر سوال می­برد و سبب می­شود که به انسانها به چشم یک ربات نگریسته شود.

2-9-10-عدم وجود استانداردها

شرکت­های متعددی وجود دارند که دستگاه­های رادیوشناسه را تولید می­کنند. اما قوانین و استانداردهای جهانی خاصی برای تولید این محصول وجود ندارد. این مسئله سبب شده می­شود که فناوری رادیوشناسه طراحی شده برای یک شرکت تنها در همان شرکت قابل استفاده باشد و برچسب­های موجود در روی محصولات یک شرکت (مثلا تامین­کننده) ممکن است توسط شرکت دیگر (مثلا تولیدکننده) خوانده نشود که این امر مشکلات فراوانی را ایجاد می­کند. استانداردهای موجود برای تعیین فرکانس رادیوشناسه نیز در کشورهای مختلف تفاوت دارد( مدیری، شیرافکن، 1389).

[1]EPCR

دانلود پایان نامه