فایل ادراک

(منبع: حمیدی زاده، محمد رضا، ۱۳۸۸)

شناخت درک در فهم بهتر تصویر ذهنی و هدایت اون سهم زیادی داره. درک به توجه بستگی داره. توجه به دو نوع ارادی و غیرارادی طبقه ­بندی می­شه. توجه به چیزی برحسب ضرورت «توجه ارادی» نامیده می­شه، در حالی که اگه توجه به چیزی به دلیل علاقه مستقیم باشه، توجه از نوع «غیرارادی» است. درک، آگاه شدن از چیزهاییه که در برابر حواص قرار می­گیرند و درک کردن اونا به چیزایی بستگی داره که در دور و بر فرد قرار می­گیرد. توجه بیشتر، درک بهتر به وجود می آورد. با در نظر گرفتن یه چیز، از درک چیزای دیگری که در دور و بر فرده ضعیف می­شیم. اندازه توجه فرد به: ۱) وجود مطلبی که به اون ارائه شده، ۲) هر امر دیگری که در بین مطلب انجام می گیرد و ۳) دلیل توجه اون بستگی داره.

تصویرسازی، در واقع، تشکیل تصاویر ذهنیه که باید با نوع درست پیوند و ترکیب ذهنی همراه باشه. تصویر، بوجود آوردن دوباره ی یه تجربه ی حسی گذشته در ذهنه. پیوندی ذهنی فرد به حافظه بستگی داره. توانایی شخص در یادآوری مطالبی که مربوط به یه موضوع مشخصیه شدیدا یا ضعف پیوند ذهنی که موقع یادگیری اون بوجود اومده بستگی داره. هر اندازه پیوند ذهنی قوی­تر باشه، یادآوری راحت تر و سریع تر میشه. پیوند ذهنی به قانون ی نزدیکی و تماس، قانون ی شباهت و قانون ی تباین و کمک های حافظه­ای بستگی داره.

نقشه یا تصویر شناختی فرد، بیان کننده صرف عکسی که اون از دنیای مادی گرفته نیس، بلکه این نقشه یا تصویر رو شخص با تفسیر و تعبیر جزئی می­سازه و در اون واسه بعضی وسایل نقشی خاص در نظر می­گیرد و درک براساس تفسیر خاص صورت می­گیرد. فکر کردن باید براساس امکانات باشه.

از این رو، شخص ادارک کننده رو می­توان، هنرمند نقاشی تعبیر کرد که همه چیزی که رو که در طبیعت می­بیند نقاشی و رنگ آمیزی نمی­کنه، بلکه اون چیزایی رو که می­خواهد برداشت کرده و این خود، یه جور تصویرسازیه. فردی که خود رو هیچ می­پندارد، ایمانش کمه، در حالی که تصویر ذهنی سالم، خیلی راحت و راحتی خراب نمی­ شه. (مالتز، ۱۳۸۵، درویل، ۱۳۸۴).

۲-۴-۲-۱۱- هوش سازمانی

هوش سازمانی، به عنوان توانایی یه سازمان در حل مسائل سازمانی تعریف می شه. تمرکز این معنی بر اتحاد توانایی های انسانی و فنّی واسه حل مسایله و کلا هوش سازمانی شامل: تمام و تمامیت اطلاعات، تجربه، علم و درک مسائل سازمانیه. هوش سازمانی با آزمایش کامل اطلاعات و اقدامات گذشته و بررسی راه کارای انتخابی سازمان می تونه به تصمیم گیری سریع تر در سازمان کمک کنه. تعداد کثیری از افراد مهم سازمان، نگاه های خود رو نسبت به پروسه های کاری به اشتراک می گذارن و این خود، تبدیل به یه نیروی قوی می شه که میشه از اون، به عنوان هوش سازمان یاد کرد. هوش یه سازمان، موجودیت اون سازمان نیس، بلکه اطلاعات موشکافی شده یه سازمانه. محققان جور واجور، تعاریف زیادی واسه هوش سازمانی مطرح کرده ان که بعضی از این تعاریف در جدول ۲۲ آورده شده.

موشکافی

جدول ۲-۶- تعاریف هوش سازمانی

 

خلاقیت

نویسنده تعریف منبع
چوی (۱۹۹۵) هوش سازمانی، یه پروسه یادگیریه که شامل پیشرفت رفتار انطباقی با بهره گرفتن از درک و حافظه سازمانیه. Zareimatin, Jandaghi, Hamidzadeh & Hajkarimi,2010, p.614
وبر و همکاران (۱۹۹۶) هوش سازمانی، توانایی سازمان واسه شکل دادن و تغییر محیط و برابری با محیطش بر مبنای اهداف و توانایی هایشه. Akgun et al., 2007, p.276
مک مستر (۱۹۹۶) هوش سازمانی، ظرفیت یه شرکت به عنوان یه مجموعه واسه جمع آوری اطلاعات، نوآری، تولید علم و عمل به طور مؤثر برمبنای اون علم تولید شده در سازمانه. Mcaster,1996,p.3
هلال (۲۰۰۰) هوش سازمانی، ظرفیت سازمان واسه خلق علم و به کار گیری اون به صورت راهبردی واسه برابری با محیطه. Zareimatin et al., 2010,p61
آلبرخت (۲۰۰۳) هوش سازمانی، توانایی سازمان واسه جنب و جوش بخشیدن به همه تواناییای ذهنی خود و متمرکز کردن این تواناییا در جهت تحقق رسالت سازمانیه. Albrecht, 2003,p.15
ارستین (۲۰۰۹) به کار گیری پتانسیلا واسه اخذ تصمیمات سریع و درست، تلاش در یادگیری دائم، به کار گیری خلاقیت و نمایش مهارتای متفاوت در موقعیتای غیر منتظره و بحرانی که به سیستم واسه برابری با تغییرات کمک  می کنه. Potas et al., 2010, p.1645

(منبع، محقق)

هوش آدمی

برخلاف استفاده ی گسترده از کلمه ی «هوش»، هنوز روان­شناسا بر سر یه تعریف واحد از اون اتفاق نظر ندارن. با اینحال بسیاری موافقن که همه ی عناوینی که اشکال عالی­تر شناخت خونده می شن ـ تشکیل معنی، دلیل آوردن، مسأله­گشایی و خلاقیت و هم حافظه و درک ـ به هوش آدمی مربوط می­شن. نیکرسون، پرکینز و اسمیت (۱۹۸۵) فهرستی از توانایی­هایی رو که به باور اونا روشن کننده هوش انسانیه، ارائه کردن:

ـ توانایی طبقه بندی الگوها. به نظر می­رسد که همه آدم­ها با هوش معمولی بتونن محرک­های ناهمانند رو به طبقات بگمارند. این توانایی واسه زبون و تفکر اساسیه، چون که کلمات معمولاً روشن کننده مقولات اطلاعات می باشن.

ـ توانایی تغییر سازشی رفتار ـ یادگیری: خیلی از عقاید موافق شدن فرد با محیط رو مهمترین صفت هوش می­دانند.

ـ توانایی دلیل آوردن قیاسی، دلیل آوردن قیاسی شامل برداشت منطقی از مقدمات بیان شده.

ـ توانایی دلیل آوردن استقرایی ـ گسترش: دلیل آوردن استقرایی شامل اون هستش که شخص از سطح اطلاعات داده شده بالاتر بره. اون لازمه اینه که دلیل آوردن­گر قوانین و اصول رو از نمونه­های خاص بیرون بکشه.

ـ توانایی تدوبن و به کار گیری مدل­های مفهومی: این توانایی مربوط به اون هستش که ما از جهان طوری که هست و چگونگی ی عمل اون، برداشتی رو شکل می بدیم و از اون مدل واسه درک و فهم و تعبیر و تفسیر رویدادها استفاده می­کنیم.

ـ توانایی درک و فهم: کلا، توانایی درک و فهم به توانایی دیدن روابط در مسایل و ارج گذاشتن به معنی این روابط در حل یه مسأله، مربوط می شه. اعتباریابی درک و فهم یکی از فرّار ترین مسائل در هوش­آزماییه.

رابرت اشترنبرگ (۱۹۸۵) مدعیه که روش تحلیل عوامل در مطالعه هوش به سه دلیل با تردیدهای فراینده­ای روبرو شده:

  1. فوت وفن­های تحلیل ـ عوامل به «فرایندهای ذهنی» نمی­پردازند، مثلا، دونفر می­تونن تو یه آزمون هوش نمره ی مثل داشته باشن و معهذا فرایندهای شناختی مورد استفاده اونا فرق داشته باشه.
  2. آزمون فوت وفن­ها و مدل­های تحلیل ـ عوامل در برابر همدیگه مشکله.
  3. تلاش واسه فهم هوش براساس فرق­های فردی، که خیلی از دلیل آوردن­های تحلیل عوامل بر اون استواره، تنها وسیله (و از روی اجبارً بهترین) در دسترس واسه تجزّی توانایی­های آدمی نیس
99

Related articles

روانشناسی در مورد اثرات دارو درمانی بر اساس سن (نوجوانی و بزرگسالی )

نوجوانان و بزرگسالان دارای مشکل مشکل توجه/ بیش فعالی ممکنه بیش فعال نشون ندن اما ممکنه هنوز مشکل قابل توجه این در تمرکزکردن روی تکالیف و کنترل تکانشا داشته باشن. با اینکه دارو ممکنه کمک کنه، اما این افراد نیازمند محیط شدیدا ساخت یافته هستن. مشاوره ای که بر اصلاح رفتار تاکید می ورزد ممکنه […]

Learn More

روانشناسی انواع فرعی وسواس ها

ب- وسواس ها وتکانه های جنسی: وسواس های جنسی روی موضوعاتی مثل داشتن رابطه جنسی باافراد هم جنس یاغیرهم جنس، یکی ازنزدیکان، فرزندان، والدین، بستگان، حیوانات ویاحتی اشیاءمتمرکزمی شه. بعضی وقتا این افکاردرخصوص داشتن رابطه ی جنسی باچهره های مذهبی ویاافرادمقدس مثل پیامبران وغیره می باشه. افراد با این نوع وسواس ها نگرانندکه این افکار به […]

Learn More

مدیریت : تفکر سیستمی و یادگیری

از پایهً طرز تفکر خطی (تحلیلی تجزیه­مدار) منتهی به تدوین مدل بسته ی تصمیم ­گیری بدون تعامل با محیط می شه، در حالی که طرز تفکر غیرخطی (سیستمی) منتهی به تدوین مدل باز تصمیم ­گیری با تعامل با محیط می شه. در طرز تفکر خطی، جزیی نگری، تجزیه­مدار، برون بینی و در طرز تفکر غیرخطی […]

Learn More