مفهوم تبلیغ اینترنتی-پایان نامه درمورد رقابت در بازار محصول

  – تبلیغ اینترنتی تبلیغ عبارت است از ارایه و ترفیع اید ه ها، کالاها و خدمات بوسیله یک متولی معین در ازای پرداخت پول(کاتلر[۱]، ۲۰۰۰). با دقت در تعریف مذکور چهار ویژگی اصلی تبلیغ مشخص می شود: ۱)تبلیغ جهت ترفیع و ارایه ایده ها، کالاها و خدمات بکار می رود ۲)تبلیغ در ازاء پرداخت […]

 

– تبلیغ اینترنتی

تبلیغ عبارت است از ارایه و ترفیع اید ه ها، کالاها و خدمات بوسیله یک متولی معین در ازای پرداخت پول(کاتلر[۱]، ۲۰۰۰). با دقت در تعریف مذکور چهار ویژگی اصلی تبلیغ مشخص می شود: ۱)تبلیغ جهت ترفیع و ارایه ایده ها، کالاها و خدمات بکار می رود ۲)تبلیغ در ازاء پرداخت وجه و پول صورت می گیرد ۳)تبلیغ متولی خاص دارد ۴)تبلیغ غیر شخصی است، بدین معنی که تبلیغات توسط فرد فروشنده به طور مستقیم و در ملاقات با خریدار صورت نمی گیرد بلکه از طریق شخص ثالث و به وسیله رسانه های تبلیغی نظیر رادیو و تلویزیون انجام می شود. هزینه های تبلیغات یکی از پر هزینه سازترین فعالیت های تجاری است. اطلاع رسانی، تشویق و ترغیب مشتریان به خرید و یادآوری سه هدف اصلی تبلیغات هستند که تحقق آنها نیازمند هزینه های گزافی است. اشلوزر و همکاران[۲](۱۹۹۹) تبلیغات اینترنتی را هر نوع محتوا و مضمون تجاری موجود در اینترنت می دانند که شرکت ها برای آگاه کردن مصرف کنندگان در مورد کالاها و خدمات خود طراحی می نمایند. تبلیغات اینترنتی را می توان از دو دیدگاه کلان بررسی نمود:

۱-تبلیغات اینترنتی بعنوان یک مدل درآمدی: در این دیدگاه تبلیغات اینترنتی یک نوع مدل درآمدی تلقی می شود. این دیدگاه در مورد شرکت هایی صادق است که با دریافت پول اقدام به تبلیغات اینترنتی می نمایند.

۲-تبلیغات اینترنتی بعنوان یک مدل هزینه ای: در این دیدگاه تبلیغات اینترنتی بعنوان هزینه تلقی می شود. این دیدگاه در مورد شرکت هایی صادق است که با پرداخت مبالغی اقدام به تبلیغ کالاها و خدمات خود از طریق شرکت های تبلیغاتی می کنند. تفاوت مهم بین این دو دیدگاه آن است که درآمد اصلی شرکت های تبلیغاتی اینترنتی از طریق تبلیغات حاصل می شود در حالیکه درآمد اصلی شرکت هایی که برای تبلیغات محصولات و خدمات خود به شرکت ها ی تبلیغاتی مبالغی می پردازند از طریق فروش کالاها و خدمات حاصل می شود(روستا و همکاران، ۱۳۸۸).

 

۲-۳-۶-۱- روش های تبلیغ اینترنتی

تبلیغات اینترنتی از طرق مختلفی قابل اجراست که بصورت خلاصه مطرح خواهند شد.

۱-بنر: بنر عبارت است از یک تصویر گرافیکی کوچک و معمولا مستطیلی که به یک پایگاه اینترنتی دیگر متصل می شود. بنرها اولین شکل از تبلیغات بودند که به طور گسترده در اینترنت مورد استفاده قرار گرفتند. اگرچه سهم بنرها از تبلیغات اینترنتی رو به کاهش است اما هم چنان از معروف ترین و پرکاربردترین انواع تبلیغات اینترنتی به شمار می روند(سیلک و همکاران[۳]، ۲۰۰۱).

۲-خرده سایت ها: خرده سایت عبارت است از پنجر ه کوچکی (کوچک تر از اندازه معمولی پنجره مرورگر)  که هنگام جستجوی فرد در اینترنت ناگهان بر روی صفحه نمایشگر ظاهر شده و حاوی نوشته ها و تصاویر تبلیغاتی هستند. این نوع از تبلیغات اینترنتی به پنجره های جهنده نیز معروف هست(محمد و همکاران[۴]، ۲۰۰۱).

۳-کلید واژه ها: کلید واژ ه ها یک از انواع تبلیغات اینترنتی است که سهم آن رو به رشد است. کاربران در بسیاری از موارد به وب سایت های جستجوگری مانند یاهو[۵]، گوگل[۶]، آسک[۷] و ام.اس.ان[۸] وارد شده و کلمات توصیف کننده اطلاعات مورد نیاز خود را تایپ می کنند نتایج جستجو بر اساس کلید واژه های مختلف، متفاوت است. استفاده از کلید واژه ها به دو روش پولی و مجانی قابل اجراست(چن[۹]، ۲۰۰۱).

۴-نامه های الکترونیکی: نامه های الکترونیکی یکی از انواع رایج تبلیغات اینترنتی است. طبق پیش بینی موسسه ژوپیتر کامیونیکیشن تعداد نامه های الکترونیکی تبلیغاتی که کاربران اینترنت به طور سالانه دریافت می دارند از ۴۰ عدد در سال ۱۹۹۴ به بیش از ۱۶۰۰ عدد در سال ۲۰۰۵ افزایش خواهد یافت(زف و آرونسون[۱۰]، ۱۹۹۹).

 

 

[۱] – Kotler

[۲] – Schlosser et al

[۳] – Silk

[۴] – Mohammed et al

[۵] – Yahoo

[۶] – Google

[۷] – Ask

[۸] – MSN

[۹] – Chen

[۱۰] – Zeff & Aronson

Related articles

مفهوم اجتناب مالیاتی.پایان نامه در مورد اجتناب مالیاتی

مفهوم اجتناب مالیاتی مالیات متعلقه به سود شرکت ها، یک هزینه قابل توجهی را به شرکت و سهامداران تحمیل می کند. تحت قوانین موجود مالیاتی، شرکت های تجاری بخش قابل توجهی از سود حاصله خود را باید به دولت پرداخت کنند که این موضوع باعث کاهش درآمد مالکان می شود و این امر رغبت سرمایه […]

Learn More

عملکرد مالی زنجیره تأمین/پایان نامه شیوه های مدیریت زنجیره تأمین وبهبود عملکرد سازمانی

عملکرد مالی زنجیره تأمین مواردی همچون پیچیدگی دنیای کسب و کار، تحولات اقتصادی، شدت رقابت، تکنولوژی های جدید و سرعت تغییر نیازهای مشتریان، سازمانهای کنونی را مجبور ساخته از مزایایی چون جریان سریع اطلاعات، تصمیم گیری گروهی، هماهنگی هرچه بیشتر با شرکای تجاری و همه جانبه نگری بهره گیرند. وجود این تحولات را می توان […]

Learn More

– عوامل موثر و مرتبط با انگیزش شغلی

– عوامل موثر و مرتبط با انگیزش شغلی پارسون (یکی از جامعه شناسان) رضایت شغلی را وابسته به پنج عامل می‌داند این عوامل عبارتند از: عزت نفس: انسانها با هنجارها و نیازهای اخلاقی که در درون خود به وجود می آورند زندگی می کنند. محترم شمردن این هنجارها و الگوی رفتاری در کسب رضایت شغلی […]

Learn More