نکاتی که در مورد چاپ و بسته بندی باید در نظر گرفت

فروردین ۱۴, ۱۴۰۲ 0 Comments

افرادی که در زمینه چاپ و بسته بندی تجربه چندانی ندارند و در این صنعت تازه واردند، می‌کوشند تا محصول خود را به بهترین شکل ممکن به تصویر بکشند و برای رسیدن به این هدف از هیچ کاری مضایقه نمی‌کنند.

 

به همین خاطر است که گاهاً با مواردی روبرو می‌شوید که طرح کلوچه ای آغشته به شکلات را بر روی بسته بندی خود یدک می‌کشند اما وقتی بسته بندی را باز می‌کنید، می بینید که یک بیسکوئیت شکلاتی معمولی خریده اید. یا مثلاً بر روی بسته بندی تصویر ماستی مملو از گیلاس های تازه و خوشمزه نقش بسته ولی در عالم واقعیت تعداد گیلاس هایی که نصیبتان می‌شود بسیار کمتر است.

اگر محصولتان را 10 برابر بهتر از آن چه که هست به نمایش در آورید، مشتریان را فریب داده اید و در نهایت آنها از برندتان دلگیر و ناراحت می‌شوند و این یعنی کاهش حجم فروش و خراب شدن تصویر ذهنی مشتریان از برند شما.

 

شاید این محصول طعم مطبوعی داشته باشد اما تولید کننده با این بسته بندی مشتریان را گمراه کرده و به نوعی سرشان را کلاه گذاشته است.

در این برهه است که صداقت اهمیت می‌یابد. از دیدگاه مشتریان ایرادی ندارد، محصولی ساده و ارزان قیمت به آنها عرضه کنید اما باید با آنها صادق باشید و بگویید قرار است چه چیزی بخرند. بی شک آنها با کمی بهتر جلوه دادن محصول مشکلی نخواهند داشت اما اگر حد و مرزها را زیر پا بگذارید و محصولی را نمایش دهید که با محصول اصلی زمین تا آسمان تفاوت دارد، عصبانی و شاکی می‌شوند.

به عنوان یک طراح وظیفه دارید که محصول را به نحو احسنت در معرض نمایش قرار دهید اما این نکته را در نظر داشته باشید که مصرف کنندگان انتظار دارند رفتاری درست و صادقانه در پیش بگیرید.

اصالت، شخصیت و در ذهن ها ماندگار شدن از ویژگی های مهم برندهای بزرگ و طراز اول و شاهکارهای طراحی بسته بندی به شمار می‌رود. دلیل این موضوع بسیار ساده و قابل درک است: صدها محصول در بازار وجود دارد که هر یک به نحوی می‌کوشند تا دل مشتریان را به دست آورده و نظر آنها را جلب کنند.

اگر می‌خواهید حساب خود را از سایر رقبا سوا کنید و گوی سبقت را از آنها بربایید، چاره ای ندارید جز آن که متفاوت عمل کنید و صلاحیت و اعتبار خود را به رخ دیگران بکشید. از آنجایی که معتبر بودن در گروی خلاقیت و پویش است، نمی‌توان فرمول مشخصی برای آن تعریف کرد، مخصوصاً این روزها که مردم خود را در محاصره انبوهی از برندها با سر و شکلی بسیار زیبا و جذاب می‌بینند.

طراحی این بسته بندی از شاهکارهای شرکت Colin Porter Bell است و می‌توان آن را نمونه بارز بسته بندی معتبری دانست که بی تردید در خاطر مشتریان حک خواهد شد.

اگر بسته بندی محصول شما عادی و معمولی است باید به سبکی از طراحی روی آورید که چندان رایج و متعارف نیست در عین حال از استانداردهای بالای تصویری تبعیت کرده اند. به عنوان مثال اگر در طراحی تمامی بسته بندی ها تصویر به کار رفته است، شما از یک طراحی نمادین یا متن محور بهره بگیرید.

اگر همه از چیدمان های افقی استفاده می‌کنند، شما به دنبال چیدمان های عمودی باشید. اگر تمامی طراحی ها به عصر حاضر تعلق دارند، شما طراحی های قدیمی را در دستور کار خود قرار دهید اما جذابیت و کیفیت ظاهری را از قلم نیندازید. جسور و گستاخ، متفاوت و متمایز باشید و برای الهام گرفتن به لیبل محصولات لوکس و تجملاتی نگاه کنید تا ایده هایی بکر و بدیع به ذهنتان خطور کند.

سادگی بسته­ بندی

در نظر داشته باشید یک محصول با طراحی ساده و تاثیر­گذار بسیار بهتر از یک بسته­ بندی شلوغ است. بنابراین بسته ­بندی محصولات در عین سادگی باید جذاب باشد. استفاده از آن برای تمامی افراد آسان باشد. ترکیب رنگی مناسبی داشته باشد.ممکن است محصولاتی از بیرون عالی به نظر بیایند اما داخل بسته ­بندی در خور توجه نباشد. بنابراین بسته­ بندی ساده و در عین حال باید دارای شفافیت باشد. برای طراحی بسته­ بندی نباید زیاده­ روی شود که مشتری را به اشتباه اندازد.

یکی دیگر از نوشته های سایت :
دانلود اهنگ در سایت ایزی موزیک

هزینه­ ها بسته بندی محصولات

معمولا بسته­ بندی محصولات 10 درصد کل هزینه تولید محصول را شامل می­شود. در نتیجه بسته­ بندی برای شما ارزان تمام نمی­شود. شما باید کل هزینه تولید را محاسبه کرده و بعد هزینه نیروی کار و هزینه مواد را اضافه کنید. از آنجایی که بسته­ بندی­ها بسیار متنوع هستند و مدام در حال تغییر هستند در نتیجه بسته­ بندی شما برای یک الی دو سال قابل قبول است.

بسته­ بندی شناسنامه محصول است

بسته ­بندی محصولات معرف محصول داخل بسته است و محصول را به وضوح معرفی می­کند. مثلا در طراحی بسته ­بندی حتما از تصویری استفاده شود که مرتبط با محصول داخل بسته باشد تا مشتری را گمراه نکند.

بسته­ بندی باید مطابق استاندارد­های جهانی برای جلب توجه و اعتماد مشتری باشد اما زیاده­ روی در طراحی باعث انحراف مشتری می­شود. در نتیجه بسته­ بندی که به بازار ارائه می­کنید عامل مهمی در خرید محصول شماست. در صنایع غذایی بسته بندی به شکل ویژه ای انجام می­گیرد. زیرا محصولات غذایی فساد پذیر هستند. تدابیر خاصی برای رسیدن اینگونه محصولات فبل از فاسد شدن به دست مشتری باید داشته باشید. این امر خود تاثیر شگرفی بر استراتژی فروش شما می­گذارد.

زبان روی بسته­ بندی محصولات

باید دارای املا و دستور زبان صحیحی باشد تا اعتماد مصرف­ کننده کاملا جلب شود زیرا املا و نگارش مناسب روی بسته­ بندی نشان از کیفیت محصول دارد. بیشتر محصولاتی که اینگونه اشتباهات را دارند محصولاتی با کیفیت پایین هستند.

بسته­ بندی باید مهر­و­موم شده باشد

دو تا از نکات مهم در بسته بندی محصولات عبارت اند از:

  • حفاظت کامل داشته باشد.
  • مهر و موم شده باشد.

اگر بسته­ بندی محصولات طوری به نظر برسد که مشتری تصور کند باز شده از خرید صرف­ نظر می­کند. در نتیجه فروش محصول شما دچار مشکل می­شود. پس بسته­ بندی محصولات باید طوری باشد که امنیت محصول را تامین کند. کار با متخصصان بسته بندی به شما کمک می­کند زیرا آنها می­دانند که بسته­ بندی با توجه به محصول داخل آن طراحی شود.

عناصر موثر در طراحی جعبه و بسته بندی محصول

اکنون وقت آن است که مولفه‌های مهم در طراحی جعبه و بسته ‌بندی را باهم ترکیب کرده و در طراحی بسته ‌بندی محصول‌مان به کار ببریم تا یک طراحی برجسته و چشمگیر داشته باشیم. در اعمال‌سازی طراحی جعبه و بسته ‌بندی چندین مورد را به خاطر داشته باشید:

  • از جعبه‌ای با اندازه مناسب استفاده کنید. از مناسب بودن فضای مناسب جعبه برای محصول اطمینان حاصل کنید و دقت کنید جعبه برای محصول زیادی تنگ نباشد. در طراحی جعبه و بسته بندی، معمولا گذاشتن فضای 1.6 اینچ در اطراف محصول توصیه می‌شود.
  • از ضخامت کاغذ غافل نشوید. مطمئن شوید که جعبه و بسته‌‌بندی که انتخاب کرده‌اید، ضخامت کافی برای نگهداری محصول شما را داشته باشد. جعبه و بسته‌‌بندی شما بدون اینکه در سفارشات و قفسه‌های فروشگاه فرسوده و کثیف به نظر برسد، باید زنده به نظر بیاید تا انتخاب شود.
  • همه رنگ‌ها باید در فرمت “CMYK” باشند، (چهار رنگ مورد نیاز برای چاپ). استفاده از رنگ‌های موجود در “Pantone” هم می‌تواند جلوه خاصی به بسته‌بندی شما بدهد. جعبه‌های سفارشی شده با رنگ‌های “Pantone” هزینه بیشتری دارند، اما در اکثر مواقع پرداخت هزینه ارزش آن را دارد.
  • منطقه امن: بین تصاویر، طرح‌ها، متن و لبه‌های جعبه حداقل 1.4 اینچ فاصله بگذارید. هدف از طراحی جعبه و بسته ‌بندی اصولی این نیست که طراحی‌ها جزوی از صفحه شده یا در لبه جعبه قطع شوند.