کلایت ، سرور و هاست

آذر ۱۲, ۱۴۰۱ 0 Comments

کلاینت چیست؟ سرور چیست؟ و میزبان چیست؟

در این بخش ، ما قصد داریم ارتباط کلاینت ، سرور و رایانه های میزبان را با توجه به محیط شبکه خانگی شما تعریف کنیم. ما همچنین در مورد نقش این رایانه ها در رابطه با مسئولیت های آنها بحث خواهیم کرد. وقتی صحبت از مدل کلاینت/سرور می شود ، امکانات بی پایان است. در واقع معماری سرویس گیرنده/سرور چیزی است که اینترنت را ممکن می سازد.

به خاطر داشته باشید که این به منظور ایجاد درک اولیه از مدل سرویس گیرنده/سرور با توجه به LAN شما (همه چیز در پشت روتر شما) طراحی شده است. ایجاد یک منبع جامع برای معماری سرویس گیرنده/سرور (مانند سرورهای وب سایت) از حوصله این بخش خارج است. با این حال ، اصول اولیه یکسان هستند. یک سرور هنوز یک سرور است و یک کلاینت هنوز یک سرویس گیرنده است.

کلاینت چیست؟

کلاینت یک دستگاه سخت افزاری رایانه ای یا نرم افزاری است که به خدماتی دسترسی دارد که توسط سرور در دسترس قرار می گیرد. سرور اغلب (اما نه همیشه) بر روی یک کامپیوتر فیزیکی جداگانه قرار دارد.

سرور چیست؟

سرور یک کامپیوتر فیزیکی است که برای اجرای خدمات به منظور رفع نیازهای دیگر رایانه ها اختصاص داده شده است. بسته به سرویسی که در حال اجرا است ، می تواند یک سرور فایل ، سرور پایگاه داده ، سرور رسانه خانگی ، سرور چاپ یا وب سرور باشد.

سرور ها به دو شکل سرور نو و سرور دست دوم قابل خریداری کردن هستند که سرورهای دست دوم به واسطه هزینه و شرایطی که دارند برای خرید بسیار مناسب هستند.

علاوه بر این انواع مختلف سرور ها از برند های مختلف موجود است . به طور مثال سرور HP یکی از بهترین انواع سرورها در میان سرورهای موجود است.

هاست چیست؟

میزبان یک رایانه است که به رایانه های دیگر متصل است و داده ها یا خدمات را برای آن در شبکه ارائه می دهد. از نظر تئوری ، هر رایانه متصل به شبکه به عنوان میزبان دیگر همتایان خود در شبکه عمل می کند. در اصل ، میزبان رابطه منطقی دو یا چند رایانه را در یک شبکه منعکس می کند.

برای ساده سازی این امر ، فرض کنید می خواهید تصویری را از رایانه دیگری در شبکه خود بارگیری کنید. آن رایانه تصویر را “میزبانی” می کند و بنابراین ، رایانه میزبان است. از سوی دیگر ، اگر همان رایانه تصویری را از رایانه شما بارگیری کند ، رایانه شما به کامپیوتر میزبان تبدیل می شود.

رایانه شما می تواند میزبان رایانه های دیگر باشد. به همین ترتیب ، روتر شما می تواند میزبان سایر روترها باشد. اما میزبان باید دارای آدرس IP اختصاصی باشد. بنابراین ، مودم ها ، هاب ها و سوئیچ ها به دلیل نداشتن آدرس IP ، میزبان محسوب نمی شوند.

چگونه به سرور دسترسی پیدا کنم؟

یک سرور می تواند در داخل یا خارج از LAN شما قرار گیرد. دسترسی به سرور با توجه به اینکه آدرس IP عمومی یا آدرس IP خصوصی دارد یا خیر تعیین می شود. اگر سرور دارای آدرس IP عمومی است ، می توان از طریق وب به آن دسترسی پیدا کرد. اگر آدرس IP خصوصی دارد ، فقط از داخل شبکه LAN شما می توانید به آن دسترسی داشته باشید (مگر اینکه حمل و نقل پورت را برای دسترسی از راه دور تنظیم کرده باشید).

سرعتی که کلاینت می تواند داده ها را از سرور دریافت کند بستگی به میزان پهنای باند مورد نیاز برای انتقال داده ها دارد. اگر سرور روی LAN شما قرار دارد ، روتر شما تعیین می کند که چگونه داده ها به سرعت از سرور به سرویس گیرنده منتقل می شوند. بنابراین اگر یک روتر با کیفیت خوب دارید ، این روزها ، این سرعت می تواند بسیار چشمگیر باشد.

 

همین منطق در مورد سرورهای WAN شما (در اینترنت) نیز صدق می کند. هنگام بازدید از یک صفحه وب ، موارد زیادی وجود دارد که سرعت بارگذاری صفحه را تعیین می کند:

 

سرعت سرور میزبانی آن وب سایت

صفحه وب چقدر بزرگ است (تصاویر و غیره).

پهنای باند ISP شما چقدر به شما اجازه داده است

روتر شما چقدر سریع می تواند بسته های داده را مسیریابی کند

سرعت کنترل کننده رابط شبکه در رایانه شما.

بنابراین ، پهنای باند و تأخیر نقش مهمی در عملکرد شما بین کلاینتان و سرورها ایفا می کند.

تفاوت بین سرور و هاست چیست؟

معماری سرویس گیرنده/سرور بسیار متفاوت از فناوری اشتراک فایل مانند Homegroup و Workgroup مورد استفاده در سیستم عامل ویندوز است.

یک سرور:

 

می تواند یک دستگاه فیزیکی یا برنامه نرم افزاری باشد

روی رایانه میزبان نصب شده است

یکی دیگر از نوشته های سایت :
دانلود اهنگ در سایت ایزی موزیک

خدمات خاصی ارائه می دهد

فقط به کلاینت ها سرویس می دهد

یک هاست:

 

همیشه یک کامپیوتر یا دستگاه فیزیکی است

می تواند برنامه های سرور و کلاینت را اجرا کند

خدمات خاصی ارائه می دهد

به چندین کاربر و دستگاه سرویس می دهد

در محیط Windows Workgroup کامپیوترهای درون شبکه فقط به پوشه های عمومی سایر رایانه ها دسترسی دارند. این سناریو در شبکه های خانگی رایج است که در آن یک رایانه با فضای هارد زیاد ممکن است فایل های رسانه ای را برای دسترسی دیگر رایانه ها میزبانی کند.

 

با Windows Workgroup ، هیچ نرم افزار سرور خاصی به جز سیستم عامل خود اجرا نمی شود. بله ، رایانه هنوز فایل ها را میزبانی می کند و آنها را در اختیار سایر رایانه ها قرار می دهد. اگرچه از نظر فنی هنوز سرور نیست. در این سناریو ، میزبان در نظر گرفته می شود. چرا؟ زیرا یکی از پیش نیازهای سرور بودن این است که فقط به کلاینت ها سرویس می دهد.

مزیت استفاده از Windows Workgroup این است که می توانید به راحتی به فایل ها و رسانه های دیگر رایانه های درون LAN خود دسترسی پیدا کنید. نکته منفی این است که فایل های شما از خارج از شبکه محلی شما قابل دسترسی نیستند. اگر می خواهید از خارج از شبکه LAN خود به فایل های خود دسترسی داشته باشید ، برای خاموش کردن آن به سروری نیاز دارید که روی دستگاه میزبان کار می کند.

خوشبختانه ، یک رایانه رومیزی با آدرس IP ثابت نیز می تواند به عنوان یک سرور عمل کند. نمودار زیر تصویری از این پیکربندی دو منظوره است.

در تصویر قبلی ، رایانه ایستگاه کاری یک سرویس گیرنده در LAN است. با این حال ، این نیز یک سرور است. در حال اجرا نرم افزار سرور رسانه است که به کلاینت ها امکان می دهد به فایل های رسانه ای ذخیره شده در پایگاه داده دسترسی پیدا کنند. نرم افزار سرور پایگاه داده را پرس و جو می کند و رسانه ها را در اختیار رایانه های سرویس گیرنده قرار می دهد.

 

برای اینکه دستگاه های سرویس گیرنده اطلاعات را از رایانه میزبان که نرم افزار سرور را اجرا می کند بازیابی کنند ، کلاینت باید نام میزبان رایانه ای را که در حال ارائه داده است ، بداند.

 

نام میزبان و شناسه میزبان چیست؟

نام میزبان نام رایانه است.

شناسه میزبان آدرس فیزیکی است (آدرس MAC کنترل کننده رابط شبکه).

چگونه نام میزبان و شناسه میزبان رایانه را پیدا کنم؟

اگر از ویندوز 7 استفاده می کنید:

 

روی “شروع” کلیک کنید

“cmd” را در نوار جستجو تایپ کنید

هنگامی که پیام cmd باز می شود ، “ipconfig /all” (بدون نقل قول) را تایپ کنید

Enter را در صفحه کلید خود فشار دهید

چگونه می توانم به رایانه های میزبان در شبکه خود دسترسی پیدا کنم؟

در ویندوز 7 می توانید با کلیک روی نام میزبان در پنجره ناوبری یا با تایپ آدرس IP خصوصی به رایانه های میزبان دسترسی پیدا کنید.

در مثال بالا ، من در حال دسترسی به سرور Network Attached Storage (NAS) خود هستم که فایل ها و رسانه هایی را که از هر رایانه ای در LAN من قابل دسترسی است ، در خود نگه می دارد. در مثال زیر ، من می توانم با استفاده از آدرس IP خصوصی به همان چیزی دست یابم.

اگر می خواهید به پوشه خاصی در دستگاه شبکه دسترسی پیدا کنید ، باید مسیر کامل پوشه را وارد کنید. مثلا:

 

اگر آدرس IP ثابت به سرور اختصاص داده نشود ، ممکن است دفعه بعد که سرور راه اندازی مجدد شود ، آدرس تغییر کند. این دلیل دیگری برای اختصاص آدرس های IP ثابت و سپس ارتباط دادن آن IP ها با نام میزبان رایانه است. به این ترتیب ، می توانید از روش بالا برای تعیین سریع ماشین ها با استفاده از نام میزبان آنها استفاده کنید.

 

همچنین هنگام دسترسی به رایانه میزبان ، ممکن است از شما نام کاربری و رمز عبور خواسته شود. بنابراین ، شما باید اطلاعات ورود به سیستم را برای یک کاربر در آن دستگاه بدانید.

اگر ترجیح می دهید هر بار که به یک دستگاه شبکه دسترسی پیدا میکنید این مورد را به صورت دستی وارد نکنید ، کافی است کادر تأیید را در پنجره ورود انتخاب کنید تا اطلاعات ورود به سیستم را به خاطر بسپارید.