فتومونتاژ چیست؟ (+انواع+سبک+کاربردها) گرافیستار

شهریور ۲۴, ۱۴۰۱ 0 Comments

 

فتومونتاژ چیست؟ (+انواع+سبک+کاربردها) گرافیستار

نرم افزار و برنامه های زیادی برای فتومونتاژ محبوب شده اند. استفاده از یک نرم افزار تولید کننده فتومونتاژ برای تجزیه یک عکس ساده و ایجاد توهم زیاد بودن قطعات عکس بسیار آسان است. این یک فتومونتاژ واقعی نیست. نتایج چنین دستکاری هایی ممکن است جذاب به نظر برسد. اما یک تصویر مسطح ایجاد شده با شکستن عکس ، عمق واقعی و بیان هنری ندارد. برخی از افراد تعریف متفاوتی از فتومونتاژ دارند. آنها مجموعه ای از عکسهای غیر مرتبط یا نیمه مرتبط را با هم ترکیب میکنند .باید بگوییم در هنر تعاریف متغیر است و القا دادن یک روش تنها به یک تعریف کار آسانی نیست.

دوره آموزش فتومونتاژ در فتوشاپ نوعی کولاژ است که در آن هنرمند یا طراح 2 یا چند عکس را با هم ترکیب می کند تا یک اثر جدید تشکیل دهد (مثلا تصویر بالا یک فتومونتاژ است که یک عکس فیل با عکسی از کره زمین و چند عکس دیگر ترکیب شده اند تا یک تصویر غیرواقعی یا اصطلاحات سوررئال ایجاد شود). هنر فتومونتاژ برای اولین بار زمانی پدیدار شد که عکاسان دوره ویکتوریا شروع به آزمایش روش های جدید برای توسعه هنرشان کردند. عکاسی ابتدا به عنوان راهی برای ثبت یک لحظه در زمان ابداع شد . عکس ها فقط چیزی که جلوی لنز بود را ثبت کردند. آن ها به عنوان نگاشتی از حقیقت در نظر گرفته می شدند و فقط واقعیت را ثبت می کردند.

چه چیزی فتومونتاژ نیست؟

برای درک بهتر این که چه چیزی فتومونتاژ است، بهتر است بدانید چه چیزی فتومونتاژ نیست . یک فتومونتاژ واقعی چندین تصویر را برای خلق یک اثر واحد ترکیب می کند. اگر چه این فرآیند را می توان با استفاده از ویرایش دیجیتال یا برش و چسباندن یک تصویر جعل کرد، اما نتیجه یک فتومونتاژ نخواهد بود. در اصل، یک فتومونتاژ باید با چندین عکس ساخته شود.

علاوه بر این، آن چند عکس هر چند کم، باید با هم متفاوت باشند. می توان با قرار دادن چندین تصویر مشابه، اثر عکاسی هنری که از نظر بصری جذاب و تحسین برانگیز باشد ، خلق کرد. با این حال، این فتومونتاژ نیست. در بین بهترین سایت های آموزش برنامه های گرافیک و تدوین می توان به فرادرس، سریع آسان، گرافیستار، فرانش، موشن کده و دانشجویار اشاره کرد.

تعریف فتومونتاژ

فتومونتاژ، تصویر مرکبی است که یا با چسباندن تصاویر چاپی جداگانه یا قطعات چاپی ایجاد می شود، یا با قرار دادن متوالی تصاویر تکی روی یک ورق کاغذ، یا با ظاهرسازی تصاویر کامپوننت به صورت همزمان از طریق نگاتیوهای روی هم قرار گرفته. در دهه 1880، کنار هم قرار دادن تصاویر جداگانه از طریق نمایش متوالی، در «چاپ ترکیبی» و به ویژه به شکل پرتره گروهی ساختگی، تبدیل به مد روز شد. در اوایل قرن بیستم، هنرمندان دادایی و فوتوریست (آینده نگر)، از ویژگی های درونی، قطعه قطعه، و پوچ بودن این کنار هم قرار دادن تصاویر، استفاده کردند.

تصاویر فتومونتاژ جورج گروس، هانا هوچ، و جان هارتفیلد در این دوره، از نمونه های اصلی این فرم به شمار می روند. فتومونتاژ در جنبش هنر پاپ در دهه 1960 و 1970 نیز به طور گسترده ای مورد استفاده قرار گرفت. عکاس آمریکایی، جری یلسمن، فردی بود که از لحاظ تکنیکی، فرم پیشرفته ای از فتوموتاژ را ایجاد کرد، و هنرمند دیگری به نام دیوید هاکی نیز به خاطر فتوموتاژهایی که از خود به جا گذاشته است، معروف می باشد.

انواع فتومونتاژ

فتومونتاژ شامل انواع مختلفی از ویرایش و کنارهم قرار دادن عکس‌های مختلف است.

  1. فتومونتاژ دستی

فتومونتاژ شامل چسباندن عکس‌های چاپی کنارهم نیز می‌شود که در قرن نوزدهم و بیستم رواج داشت و ویراستاران مجله‌ها آن‌ را به کار می‌بردند.

 

  1. فتومونتاژ دیجیتال
یکی دیگر از نوشته های سایت :
شرکت تولید محتوا ،راهنمای کامل و رازهای انتخاب آن

با گسترش نرم‌افزارهای دیجیتال مانند فتوشاپ، CorelDraw ،Light Room جای فتومونتاژ دستی را گرفتند. البته لازم به ذکر است که فتومونتاژ دیجیتال نیز انواع مختلفی مانند: خبری، هنری، مفهومی، تبلیغاتی و… را شامل می‌شود. که فتومونتاژ تبلیغاتی این روزها جزء مشاغل پر درآمد محسوب می‌شود. در قسمت‌‌های بعدی مقاله در مورد آن صحبتی کوتاه خواهیم داشت.

 

تفاوت فتوکلاژ و فتومونتاژ چیست؟

کلاژ (تکه چسبانی) کلمه‌ای است که از زبان فرانسوی گرفته شده است. کلاژ ترکیبی از عکس و مصالح مختلفی مانند مقوا، بریده روزنامه، عکس اشیاء، پارچه و… است که، روی سطح بوم و یا هر سطح دیگری برای ایجاد یک تصویر تلفیقی چسبانده می‌شود. اگر برای بیان منظور، مقصود و افکارتان با استفاده از مواد و مصالح ترکیب‌بندی خاصی ایجاد کنید و از آن عکسی خلاقانه ارائه دهید، آن اثر خلق شده فتوکلاژ نام دارد. اگر بخواهیم ساده‌تر بگوییم کلاژ جزء روش‌های سنتی محسوب می‌شود. در حالی که فتومونتاژ در پروسه فرایند عکاسی شکل می‌گیرد.

تاریخچه فتومونتاژ

ایده کنار هم قراردادن تصاویر و خلق تصویری تازه، قدمت بسیاری داشته و حتی پیش از ارائه نرم افزارهای گرافیکی چون فتوشاپ، به اشکال گوناگون پیاده سازی می شده است.

از ابتدایی ترین اشکال فتومونتاژ می توان به بریدن عکس ها و چسباندن آن ها در کنار یکدیگر اشاره کرد. در اینجا بدون استفاده از هیچ تکنیک، نرم افزار یا فناوری پیشرفته ای، تصاویری ساده اما خلاقانه آفریده می شدند.

این تکنیک با گذر زمان مورد توجه بسیاری از هنرمندان قرار گرفت و حتی از بسیاری از سبک های هنری نظیر دادائیسم، کوبیسم و… تبعیت نمود. این روند تا آنجا ادامه پیدا کرد که Photo montage به ابزاری برای ارائه انتقادات سیاسی و اعتراضات اجتماعی بدل گشت. لازم به ذکر است که کوبیسم و دادائیسم از انواع سبک های نقاشی هستند که می توانید جهت آشنایی بیشتر با آن ها و سایر سبک های نقاشی، مقاله مربوط به انواع سبک های نقاشی را مطالعه نمایید.

لغت فتومونتاژ اولین بار توسط رائول هاوسمان مورد استفاده قرار گرفت. او که به مکتب هنری دادائیسم احساس تعلق داشت، فتومونتاژ را نوعی تلفیق میان نقش هنرمند و سازنده معرفی نمود.

برای فتومونتاژ کردن چگونه عکاسی کنیم؟

برای خلق اثر فتومونتاژ به امکانات زیر نیاز دارید.

• دوربین عکاسی

• کامپیوتر

• دستگاهی برای چاپ

موضوع خود را انتخاب کنید

ابتدا باید یک سوژه برای خود در نظر بگیرید. ایده ای که انتخاب می کنید می تواند کاملا متفاوت از عکاسی های روزمره شما باشد. فقط توصیه می شود که شرایط خود را برای دسترسی به مکان و زمان در نظر بگیرید

به عبارتی بهتر است از موضوعی عکاسی کنید که در صورتی که نیاز داشتید باز از آن عکاسی کنید به آن دسترسی داشته باشید.

برای اولین بار بهتر است از یک جسم ثابت و بدون حرکت استفاده کنید ، تا برای اولین بار فتومونتاژ خوبی از آب در آید.

درست برنامه ریزی کنید

در این مرحله باید بدانید که چند عکس می خواهید خلق کنید و ببینید که چقدر به سوژه خود نزدیک هستید با بهتر است از کدام لنز دوربین خود استفاده کنید.

توصیه ما به شما این است که از یک لنز 50 میلی متری استاندارد استفاده کنید تا کار برای تان راحت و آسان شود. استفاده از لنز واید ممکن است لبه های عکس شما را خراب کند.

به خطوط در ترکیب بندی عکس توجه کنید.

منبع: گرافیستار https://graphi-star.com/

ل