قدم 1 – چگونگی برقراري رابطه

با سيستم­هاي VoIP به يكي از سه روش زير مي­توان رابطه تلفني برقرار كرد:

  1. ATA(gateway)

ساده­ترين روش برقراري رابطه VoIP با به کار گیری ATA(Analog Telephone Adaptor)ها كه gateway هم ناميده مي­شن، مي­باشه. اين وسیله ها اين امكان رو به شما مي­بدن كه از تلفن­هاي آنالوگ استاندارد فعلي­تون استفاده كنيد(اگه هنوز از تلفن­هاي آنالوگ استفاده مي­كنيد).

به آساني مي­توانيد handset استانداردتان رو به ATA وصل كنيد، بعد ATA رو به كامپيوتر يا رابطه اينترنت­تون وصل كنيد. با اين كار قادر به برقراري رابطه VoIP خواهيد بود. ATA سيگنال آنالوگ رو از تلفن استاندارد شما مي­گيرد و اون رو به سيگنال ديجيتال آماده براي انتقال در بستر اينترنت تبديل مي­كند. همراه برخي ATAها يك نرم­افزار هست كه روي كامپيوتر load مي­شه و شما رو قادر مي­سازه كه اون رو براي VoIP با دقت پيكربندي كنيد.

 

مقاله در رابطه :
چیجوری نمایشگاه در ایران شروع بکار کرد؟

  1. IP Phones

اين handsetها كاملاً شبيه handsetهاي استاندارد معموليه. داراي يك كانكتور RJ 45 Ethernet به جاي كانكتورهاي استاندارد RJ 11 هستن.

اين تلفن­ها تموم نرم­افزارها و سخت­افزارهاي لازم براي برقراري ارتباطات VoIP رو به صورت built-in دارن. مستقيمأ به روتر شما وصل مي­شن و يك ورودي سريع و مقرون به صرفه به دنياي VoIP جفت و جور مي­کنن.

  1. كامپيوتر به كامپيوتر

اين روش آسون­ترين روش به کار گیری تكنولوژي VoIPه. شركت­هاي زيادي هستن كه نرم­افزارهاي مقرون­به­صرفه­اي ارائه مي­بدن كه مي­توانيد براي اين نوع VoIP از اون­ها استفاده كنيد. معمولاً تنها مبلغي كه بايد پرداخت كنيد فقط هزينه ماهانه ISPه.

تموم اون­چه كه نياز داريد يك ميكروفون،بلندگو، يك كارت صداي مناسب و يك رابطه اينترنت با سرعت مناسبه.

 

شركت­هاي تلفني بزرگ امروزه با به کار گیری VoIP هزاران تماس تلفني راه دور رو از طريق يك circuit switch به درون يك IP gateway مسيردهي مي­کنن. اين داده­ ها در طرف ديگر به وسیله يك gateway دريافت ­شده و بعد با يك circuit switch محلي ديگر مسيردهي مي­شه. هر روزه شركت­هاي بيش­تري سيستم­هاي تلفني VoIP رو نصب مي­کنن و تكنولوژي VoIP در حال رشده.

 

 

مزاياي VoIP

از­اون­جايي­كه با به کار گیری VoIP شما از هر جايي كه به پهناي باند مناسب دسترسي داشته باشيد، مي­توانيد رابطه برقرار كنيد، كاربران مي­تونن هنگام مسافرت ATAها يا IP Phoneهايشان رو همراه داشته باشن و به تموم خدماتي كه تلفن خانگي­شون ارائه مي­دهد دسترسي داشته باشن.

برخي ادما از يك softphone براي دسترسي به سرويس VoIPشان استفاده مي­کنن. يك softphone يك نرم­افزار ويژهه كه سرويس VoIP رو به كامپيوتر يا laptop شما load مي­كند. اين برنامه­ها اين امكان رو به شما مي­دهد كه از طريق laptopتان از هرجاي دنيا كه به يك رابطه با پهناي باند مناسب دسترسي داشته باشيد رابطه تلفني برقرار كنيد.

بیشتر شركت­هاي تلفني سنتي هزينه سرويس­هاي اضافي رو در صورت حساب شما مي­گنجانند. در حالي­كه اگه از سرويس­دهنده­هاي VoIP استفاده كنيد، اين سرويس­ها استاندارد به حساب مي­آيد.

سرويس­هايي مثل:

  • Caller ID
  • Call Waiting
  • Call Transfer
  • Repeat Dialing
  • Return Call
  • Three-way Dialing

 

بعضي از سرويس­دهندگان VoIP مزاياي بيش­تري در مورد فيلتر كردن تماس­هاي تلفني ارائه مي­بدن. اين قابليت­هاي اضافي به شما اين امكان رو مي­دهد كه در مورد چگونگي انتقال تماس­هاي تلفني براساس اطلاعات Caller ID تصميم­گيري نمائيد.

اين قابليت­ها به شما امكان انجام كارهاي زير رو مي­دهد:

  1. انتقال تماس تلفني به يك شماره تلفن خاص (Forwarding)
  2. ارسال مستقيم تماس به Voicemail
  3. ارسال پيغام اشغال بودن مشترك به تماس گيرنده
  4. امكان سرويس در دسترس نبودن مشترك

بسياري از سرويس­هاي VoIP امكان بررسي Voicemail شما رو از طريق اينترنت و يا به وسیله فايل پيوست نامه الكترونيكي كه به كامپيوتر يا PDA شما فرستاده شده رو مي­دهد. موقع تهيه سرويس VoIP از سيستم تلفن و سرويس دهنده VoIP در مورد قابليت­هاي اون­ها و هزينه خدمات سوال كنيد.

براي مديران شبكه، سيستم تلفن VoIP به اين معنيه كه به جاي دو شبكه فقط با يك شبكه روبرو هستن. جابجايي سيستم VoIP نيز به آساني صورت مي­گيرد. اين بدين دليله كه بیشتر سيستم­هاي تلفن مورد استفاده در شبكه VoIP داراي رابط Web بوده و به راحتي به وسیله مدير شبكه قابل مديريت هستن.

روند MAC(Move, Add, Change) به راحتي قابل انجام می شه و لازم نيست براي هر بار انجام MAC با سرويس­دهنده­تون تماس بگيريد. تموم اين­ها به معناي هزينه كم­تر براي سازمان شما مي­باشه.

يكي ديگر از منافعي كه براي شركت­هاي داراي VoIP مي­تونه وجود داشته باشه اينه كه شعب سازمان­ها مي­تونن در سرتاسر دنيا پراكنده شده باشن و نيازي به مجتمع بودن اون­ها نيست.

انتخاب يك سيستم تلفن VoIP

اگه شما تصميم به پياده­سازي سيستم VoIP در سازمان خود داريد، اول مشخص كنيد كه کدوم­يك از تجهيزات تلفني فعلي­تون رو مي­توانيد حفظ كنيد. بدين ترتيب مي­توانيد به ميزان زيادي در هزينه­ها صرفه­جويي كنيد. بسياري از سيستم­هاي تلفن ديجيتال با اضافه کردن كم­ترين سخت­افزار و به­روزرساني نرم­افزار داراي قابليت نشانی­دهي مي­شن.

علاوه بر اين شما بايد مطمئن باشيد كه تمامي دستگاه­هاي مورد استفاده شما مانند فكس، پردازشگر كارت اعتباري، سيستم­هاي امنيتي و … مي­تونن به صورت يكپارچه به سيستم تلفن VoIP شما وصل شه.

در آخر توصيه مي­شه كه هيچ­گاه سعي نكنيد با خريدن تلفن­هاي VoIP دست دوم در هزينه­ها صرفه­جويي كنيد. به خاطر داشته باشيد كه VoIP يك تكنولوژي جديد بوده و حتي ممكنه تجهيزات مربوط به يك سال قبل هم از رده خارج شده باشن. هم­چنين هزينه نصب چه تلفن شما نو باشه چه دست دوم تفاوتي نمي­كند، و حتي ممكنه در صورت به کار گیری تلفن­هاي دست دوم مجبور شويد هزينه خدمات بيش­تري بپردازيد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *